Historia SEO, czyli skąd się wzięło pozycjonowanie?

pozycjonowanie

Obecnie SEO stanowi jeden z podstawowych elementów dobrze funkcjonującej strony internetowej. Merytoryczne i poprawnie przygotowane treści to niestety nie wszystko. Aby trafić do jak największej liczby odbiorców, trzeba zadbać o odpowiednie wypromowanie strony w wyszukiwarkach. Optymalizacja treści pod kątem SEO ma znaczący wpływ na ilość odwiedzających. Czym właściwie jest SEO oraz jaka jest historia pozycjonowania? Sprawdźmy.

Początki SEO

Historia SEO (Search Engine Optimization, optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych) rozpoczyna się na początku lat 90. Wtedy to Internet powoli zaczął zapełniać się treściami grupowanymi w katalogach poszczególnych stron. W 1994 r. powstała wyszukiwarka Yahoo, 4 lata później aktualny lider – Google. Właściciele domen i stron internetowych byli zmuszeni do opracowywania tekstów w sposób ułatwiający wyszukiwarkom ich wynajdywanie oraz wyświetlanie wysoko na listach wyników. Skupiano się przede wszystkim na jak największym użyciu słów kluczowych ściśle związanych z frazami szukanymi przez użytkowników. 

Doprowadziło to do sytuacji, że chociaż wyniki wyszukiwarek pasowały do słów z zapytań użytkowników, treści nie zawierały w sobie żadnej wartości merytorycznej. Przytłaczająca część właścicieli witryn skupiała się na maksymalnym zagęszczaniu słów kluczowych w celu poprawy rankingów, przyciągnięcia ruchu na swoje strony i, w rezultacie, generowania atrakcyjnych wyników dla potencjalnych reklamodawców.

SEO a Google

Chociaż SEO powstało przed utworzeniem Google, to właśnie rozwój i doskonalenie wyszukiwarki stworzonej przez Larry’ego Page’a i Sergieja Brina skupia uwagę SEO od prawie 20 lat. Biorąc pod uwagę, że Google wybierane jest przez około 93% użytkowników wyszukiwarek, sytuacja ta w najbliższym czasie raczej nie ulegnie zmianie.

Jednym z głównych powodów, dla których Google było w stanie zdominować pozostałe wyszukiwarki takie jak Yahoo, AltaVista i wiele innych, jest fakt, że dostarczało lepszych wyników wyszukiwania. Firma niezmiennie mocno skupia się na inwestycjach związanych z rozwijaniem umiejętności rozpoznawania i zbierania danych oraz usprawnianiem algorytmu. Od 2021 r. podczas przygotowywania rankingów i indeksowania Google poddaje analizie ponad 200 czynników, a liczba ta ciągle rośnie.

„White Hat” SEO

Sztuczne zapychanie treści słowami kluczowymi oraz inne podobne praktyki, które stosowane były jedynie w celu manipulacji wynikami wyszukiwania, zostały w końcu zauważone przez Google. W odpowiedzi firma opracowała instrukcje tworzenia strony internetowej o nazwie „Webmaster Guidelines” (Wskazówki dla webmasterów). Wytyczne te stały się znane jako SEO „White Hat”. Są to zasady oraz metody, które w uczciwy sposób pomagają w pozycjonowaniu stron. Nieprzestrzeganie przewodnika może grozić nałożeniem na stronę filtrów, które spowodują spadek widoczności strony lub nawet otrzymaniem tzw. bana. 

Optymalizacja kodu źródłowego

Obecnie SEO to nie tylko odpowiednio przygotowana treść wyświetlana na stronie. To również czytelnie i przejrzyście opracowany kod źródłowy witryny. Podczas analizy poprawnie napisany kod źródłowy jest traktowany przez Google jako oznaka godnej zaufania strony internetowej. Jest on czynnikiem rankingowym w indeksowaniu strony internetowej, co odgrywa znaczącą rolę przy obliczaniu pozycji strony. Związane jest to z faktem, iż nieprzekombinowany i czysty kod źródłowy umożliwia szybszą analizę witryny i sprawniejsze indeksowanie. Dobrze przygotowana od zaplecza strona jest również bardziej przyjazna dla użytkownika, ponieważ potrzebuje mniej czasu na załadowanie. Czas ładowania stron internetowych to nie tylko kolejny czynnik rankingowy, ale także powód wysokiego współczynnika odrzuceń – nikt nie lubi długo czekać na ładowanie strony.

Agencje SEO – pozycjonowanie stron internetowych

Jeśli zależy Ci na właściwie zbudowanej stronie internetowej, która przyciągnie wielu odwiedzających, warto zastanowić się nad skorzystaniem z pomocy specjalistów. Cała praca, jaką wkładasz w przygotowanie treści, może pozostać niezauważona, jeśli strona nie będzie właściwie wypromowana w wynikach Google. Odpowiednie przygotowanie strony pod kątem SEO może sprawić, że będzie wyświetlana na szczycie listy wyników wyszukiwania.

Komentarze są wyłączone.