Obecnie dość sporo mówi się o problemach prywatnych przedsiębiorców. Szczególnie tych prowadzących działalność gospodarcza na niewielką skalę. W ich przypadku obciążenia podatkowe sa dość spore. Nie da się więc tak łatwo określić, czy faktycznie zawsze nowa firma to będzie dobry pomysł. Czy faktycznie to będzie pomysł, który wypali. Dlatego jak najbardziej warto się zastanowić nad tym, na jakich zasadach się pracuje i czy warto wykładać pieniądze na inwestycje, czy faktycznie te opłaty nie będą zbyt duże, w stosunku do uzyskiwanych przychodów. Jeśli ten dochód na czysto, po odliczeniu tych obciążeń nie będzie wyglądać zbyt zachęcająco, to na pewno nie warto w takim przypadku strać się o takie dofinasowania na otwarcie firmy. Na pewno więc przede wszystkim warto się dobrze zastanowić nad tym, jakie mamy możliwości podejmowania nowych wyzwań, czy w ogóle taka firma byłaby dla nas opłacalna. Dlatego jak najbardziej warto dobrze sobie przemyśleć, czy nasza firma czy nasz pomysł ma rację bytu, czy duże są szanse na to, by z powodzeniem ja prowadzić czy też będzie to bardziej kłopotliwe i tylko będziemy do niej dopłacać, co niestety także się przecież może zdarzać. Trzeba dobrze się zastanowić, czy w dzisiejszych niepewnych czasach faktycznie jakikolwiek pomysł na biznes ma sens.
Obecnie dużo jest branż, przejmowanych przez wielkie koncerny. Tak jest choćby ze sklepami spożywczymi. Wiesze zakupy wiele osób robi w dyskontach lub supermarketach, gdyż tam bywa i taniej, i wygodniej. Może tak być, gdyż mniejsze sklepy nie są w stanie z nimi konkurować cenami, gdyż są bardziej obciążone podatkami. Dlatego takie wielkie sklepy zawsze będą pod tym względem wygrywać, ten rynek jest więc już właściwe zdominowany przez takie wielkie skalpy, owszem małe sklepy osiedlowe czy wiejskiej jeszcze funkcjonują, ale są one nastawione raczej na klientów, którzy robią tam raczej małe, codzienne zakupy, ograniczając się w nich do zakupu tylko np. pieczywa i dodatków. Tymczasem większy handel prowadzą oczywiście duże sklepy, gdzie można kupić o wiele taniej artykuły spożywcze. Poza tym to wiesza wygodna robienia zakupów też do tego zachęca. Tak więc pomysł na otwarcie sklepu spożywczego jest w większości przypadków skazany na niepowodzenia.
Racje bytu mają przede wszystkim te sklepy, które od dawna funkcjonują i które mają liczne grono klientów stałych, którzy też za bardzo nie mają alternatywy w najbliższej okolicy, a tymczasem te podstawowe codzienne zakupy oczywiście robi się najbliżej miejsca zamieszkania,. Dlatego mimo czasów kryzysu jakoś wciąż funkcjonują sklepiki wiejskie, choć oczywiście też już nie na tak duża skale i w takiej ilości, jak to było przed pojawieniem się w małych miasteczkach dyskontów z tańszymi artykułami. Dlatego ten rynek się tak naprawdę zmienia, więc trzeba pamiętać o tym, że nie tak łatwo będzie dobrze przygotować się do założenia nowej firmy, a przede wszystkim określenia tej branży, w jakiej miałaby działać, więc trzeba to wszystko rozważyć.