Klub fitness

Coraz większa dbałość o swoje zdrowie, wygląd i kondycję fizyczną sprawia, że duża grupa Polaków bardzo chętnie korzysta z oferty klubów fitness. Propagowany wzorzec aktywnego trybu życia sprawdza się coraz bardziej, toteż zainteresowanie Polaków różnymi formami rekreacji i sportu jest z roku na rok coraz większe. Zdefiniowanie tych potrzeb pozwala wypełnić określone miejsce na rynku i założenie własnego klubu fitness.

To wcale nie takie trudne…

Założenie klubu fitness niej jest wcale takie skomplikowane, jak mogłoby się z pozoru wydawać, nie są potrzebne do tego żadne specjalne uprawnienia ani uwarunkowania. Aby stać się właścicielem tego typu klubu wcale także nie musimy mieć ukończonych studiów na Akademii Wychowania Fizycznego. Niemniej jednak te pewne wiedza, doświadczenie i umiejętności z tego zakresu mogą się okazać bardzo przydatne. Po pierwsze będziemy mogli sami zaangażować się fizycznie w prowadzenie tego biznesu i prowadzić wybrane zajęcia. Poza tym łatwej będzie nam zweryfikować wiedzę i umiejętności zatrudnianych instruktorów.

Rozeznanie rynku

Pierwszym krok jaki należy wykonać to rozeznanie rynku, zorientowanie się w potrzebach potencjalnych klientów, a także w ofercie istniejących już klubów fitness. To pomoże nam znaleźć jakąś niszę, to na co jest popyt i co może się sprawdzić w przypadku naszego fitness klubu. Musimy też wiedzieć do kogo będzie kierowana nasza oferta czy np. będzie ona uwzględnia w większym stopniu biznesmenów czy też raczej młode matki. Chociaż na początku, kiedy sondujemy nieco środowisko warto przygotować dosyć szeroka ofertę obejmująca kobiety, mężczyzn, a także dzieci oraz seniorów. Z czasem grupy skrystalizują się i będziemy w stanie ocenić w co najlepiej zainwestować, a może nawet utrzymały taką wielotorową ofertę.

Wynajem lokalu

Kiedy mamy już wstępną koncepcję to musimy się zająć znalezieniem odpowiedniego lokalu w odpowiedniej lokalizacji. Chociaż wiąz się to z wyższymi kosztami najlepiej wynająć lokal w centrum miasta lub też miejscu szczególnie uczęszczanym przez docelową grupę naszych klientów, w pobliżu wyższej uczelni, większego zakładu pracy, galerii handlowej czy na dużym osiedlu. Jeżeli chodzi o lokal to musimy sobie zdawać sporawe z tego, że klub fitness jest typem biznesu, który będzie wymagał znacznie większej powierzchni niż sklep warzywny czy budka z hot dogami. Nawet jeżeli myślimy o niewielkim stosunkowo kameralnym klubie fitness to musimy wynająć lokal o powierzchni minimum 200 m². W lokalu tym bowiem będziemy musieli wyznaczyć co najmniej klika pomieszczeń. Pierwsze i najważniejsze to przede wszystkim odpowiednio duże sale do ćwiczeń. Kolejne pomieszczenia to w szatnia, toaleta, prysznice (na jeden prysznic powinien przypadać na góra 15 osób), pomieszczenie socjalne, recepcja.

Adaptacja i wyposażenie lokalu

Samo wynajęcie pomieszczenia jednak nie wystarczy. Należy je odpowiednio zaadaptować na potrzeby klubu fitness. Klub fitness podobnie jak inne obiekty związane z odnową biologiczną musi spełnić określone warunki. Sale muszą posiadać minimum 3,3 m wysokości, mieć zapewnioną odpowiednią wentylację oraz ciąg komunikacyjny. Klub Fitness musi bowiem spełniać wymogi Inspektora Budowlanego, Straży Pożarnej oraz Sanepidu. Instytucje nie tylko o dają pozwolenie na użytkowanie obiektu, ale będą też co jaki czas kontrolować panujące w nim warunki techniczne i higieniczno-sanitarne. Jeżeli chodzi o podłogi to powinny być one wyłożone panelami lub gładkimi wykładzinami pomieszczeniach do ćwiczeń, a w toalecie, szatni czy przy natryskach łatwymi do utrzymania w czystości antypoślizgowymi płytkami. Jeżeli chodzi o wyposażenie to każde pomieszczeń powinno posiadać charakterystyczne dla siebie sprzęty, a więc szatnia – ławeczki, szafki, wieszaczki, recepcja – biurko, krzesła, stolik itd. Jeżeli zaś chodzi o wyposażenie sal do ćwiczeń, to wszystko zależy od tego jaki profil będzie posiadał prowadzony przez nas klub fitness i czy zamierzamy w nim prowadzić również siłownię. Na początek wystarczą ciężarki, steppery, materace do ćwiczeń, piłki do pilates, ewentualnie rowerki do ćwiczeń i bieżnie. Z czasem możemy zainwestować w profesjonalną siłownię, która pozwoli nam też przyciągnąć męską klientelę.

Dobry personel połową sukcesu

Jeżeli chodzi o personel jaki musimy zatrudnić to jego bazę będą stanowić przede wszystkim instruktorzy. Powinny to być osoby posiadające nie tylko odpowiednie kwalifikacje do prowadzenia danego typu zajęć sprawne, z dobrą kondycją, prezencją oraz mające dobrze opracowane programy ćwiczeń. Muszą to być także osoby, które potrafią odpowiednio poprowadzić zajęcie, motywować do ćwiczeń, potrafić zająć się grupą całościowo nie tracąc przy tym kontaktu z poszczególnymi osobami. Powinny także umieć wprowadzić na zajęciach sympatyczna atmosferę, tak żeby uczestnicy kursów przychodzili na nie z chęcią , a nawet zapraszali na nie swoich znajomych. Jeżeli sami mamy takie zdolności to możemy samodzielnie poprowadzić niektóre grupy. Wtedy wystarczy zatrudnienie jeszcze jednego instruktora oraz osoby do pracy w recepcji.

Marketing i reklama

Następnie należy zajęcia odpowiednio rozreklamować. Ważne żeby w naszej ofercie znalazło się coś chwytliwego np. ćwiczenie, które potrafią efektywnie zredukować cellulit czy ćwiczenia 60 plus. Reklama powinna znaleźć się przede wszystkim na dobrze skomponowanej stronie internetowej. Powinna ona zawierać naszą ofertę, krótki opis poszczególnych zajęć, zdjęcia sal gimnastycznych, krótkie prezentacje instruktorów oraz dane dotyczące godzin otwarcia, lokalizacji, obowiązujących cen i promocji. Podobne informacje powinny się znaleźć na wypuszczanych co jakiś czas w obieg ulotkach. Najlepiej żeby były one roznoszone i umieszczane w miejscach, w których mogą one dotrzeć do naszych potencjalnych klientów. Szczególnie w momencie rozkręcania interesu należy zastosować różnego typu zabiegi, które mają na celu przyciągnąć klientów np. pierwsza godzina ćwiczeń gratis. Elementem przyciągającym są także karnety z bonusami czy karty stałego klienta.

Koszty i zyski

Jeżeli chodzi o koszty, jakie wiążą się z założeniem klubu fitness to należy tu przede wszystkim wymienić koszty związane z wynajęciem lokalu oraz jego adaptacją, koszty związane z zakupem odpowiedniego sprzętu sportowego oraz elementów wyposażenia, a także elementów niezbędnych do prowadzenia klubu np. komputera, kasy fiskalnej itp. W miesięcznych kosztach związanych zaś z prowadzeniem klubu należy uwzględnić opłaty za wynajem, opłaty za media (prąd, woda, ogrzewanie), opłaty stałe, wynagrodzenia dla pracowników, opłaty ZAIKS itd. Musimy bowiem pamiętać o tym, że jeżeli będziemy prowadzili zajęcia, odtwarzając przy tym muzykę , to musimy wnieść odpowiednie opłaty za prawa autorskie. Dochód zaś jak łatwo policzyć jest uzależniony od tego jak wielu klientów odwiedzi nas danego dnia oraz jaka będzie stawka za godzinę zajęć. Jak łatwo się domyślić im bardziej mamy napięty grafik tym wypracowany zysk jest większy.

Dodaj komentarz