Salony fryzjerskie od dawna cieszą się dużym powodzeniem zarówno w większych jak i mniejszych miejscowościach. Stały się jednak bardziej nowoczesne, świadczą coraz bardziej kompleksowe usługi i są jeszcze bardziej otwarte na klienta. Znajdziemy na rynku jednak takie zakłady fryzjerskie, w których czas niejako stanął w miejscu, w których wciąż prym wiedzie trwała ondulacja, i które są nie tylko miejscem do zrobienia sobie zjawiskowych loków, ale także świetną okazją do wymienienia miejscowych ploteczek. Co więcej jedne i drugie mają się dobrze, bo jedne i drugie mają swoją klientelę i trafiają w potrzeby klientów.
Rozpoznanie potrzeb i określenie targetu
Kiedy więc zdecydujmy się na założenie własnego salonu fryzjerskiego musimy sobie zdawać sprawę z tego jakie jest zapotrzebowanie rynku miejscu, którym chcemy otworzyć salon oraz do kogo zamierzamy kierować swoją ofertę. Ultranowoczesny salon z odważnymi kreatorami fryzur z pewnością nie sprawdzi się niewielkiej miejscowości. Podobnie jak tradycyjny zakład fryzjerski z fryzjerkami będącymi wyznawcami tzw. starej szkoły, jeśli idzie o układanie włosów, nie sprawdzi się raczej w nowo otwartym centrum handlowym w dużym mieście.
Odpowiednia lokalizacja
Jak w przypadku większości branż usługowych tak i w przypadku salonu fryzjerskiego niezwykle ważna jest jego lokalizacja. Powinien się on znajdować w pobliżu ciągów komunikacyjnych, blisko przystanków autobusowych w okolicach śródmieścia itd. Wielu przedsiębiorców decyduje się także na otwarcie salonu w centrum handlowym, licząc na to, że wielu klientów chce często połączyć przyjemne z pożytecznym i podczas jednej wizyty zrobić zakupy, podpisać nową umowę z operatorem telefonów komórkowych oraz ściąć włosy.
Wymogi formalne odnośnie lokalu i jego wyposażenia
Niezwykle ważne jest także odpowiednie wyposażenie tego salonu. Nie chodzi tu tylko i wyłącznie o stworzenie ciepłego sympatycznego klimatu, ale także o spełnienie wszelkich wymogów prawnych dotyczących salonu fryzjerskiego. Zostały one szczegółowo określone w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 lutego 2004 roku. (Te same przepisy dotyczą także salonów odnowy biologicznej, kosmetycznych czy tatuażu). W myśl tych przepisów w zakładzie powinny być wydzielone pomieszczenia, w których świadczone są usługi (a więc w tym wypadku strzyżone, myte, modelowanie włosy), część stanowiąca szatnię i poczekalnię dla osób oczekujących na usługę , pomieszczenia sanitarno-higieniczne zarówno dla klientów jak też dla pracowników, szafy do przechowywania środków kosmetycznych i innych akcesoriów, miejsce na przechowywanie środków czystości oraz, miejsce na pojemniki, do których wyrzuca się odpady. Ponadto zakład musi być podłączony do sieci kanalizacyjno- wodociągowej (ewentualnie może korzystać z własnego ujęcia wody). Powinien być także wyposażony w umywalkę do mycia włosów z ciepłą i zimną wodą. Zaś ściana przy umywalce powinna być wyłożona do wysokości 1,6m łatwym do utrzymania w czystości, nienasiąkliwym i odpornym na działanie środków chemicznych materiałem. Niezwykle ważne jest także odpowiednie oświetlenie, wentylacja oraz ogrzewanie. Są to co prawda wymogi formalne, wynikające z zapisów pranych są one jednak niezwykle praktyczne. Tym bardziej więc warto się do nich stosować.
Wyposażenie
Sam wystrój jest już uzależniony od naszych indywidualnych gustów. Warto jednak wybrać materiały w ciepłych, przyjemnych kolorach, które będą jednocześnie łatwe do utrzymania w czystości. Bardzo ważne jest także odpowiednie umeblowanie, w skład którego będą wchodziły wspomniane wcześniej szafy, umywalki, ale też wygodne fotele, półeczki, lustra itd. Warto zadbać o to, aby całość nie sprawiała wrażenia przypadkowo zakupionych i zestawionych sprzętów, a stanowiła jedną spójną całość. Jeśli chodzi o niezbędny sprzęt, jaki będziemy musiały zakupić to należy w nim uwzględnić zarówno sprzęt przeznaczony do stylizacji włosów jak suszarki, lokówki, prostownice itd. jak też rozmaite środki kosmetyczne (warto wybierać te dobrej jakości, tylko one bowiem przekładają się na zadowolenie klientów) oraz sprzęt niezbędny do prowadzenia działalności, a więc komputer oraz kasę fiskalną.
Formalności ciąg dalszy…
Pozostając jeszcze przy kwestiach formalnych warto przypomnieć, że jeśli zamierzamy założyć zakład fryzjerski to tych formalności będzie znacznie więcej. Między innymi w ciągu 14 dni od daty rozpoczęcia działalności jesteśmy zobowiązani złożyć wniosek zgłoszeniowy w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej, w którym musimy zmieścić informacje o miejscu oraz rodzaju prowadzonej działalności. Jeżeli zamierzamy dodatkowo zatrudnić pracowników to musimy o tym fakcie powiadomić zarówno właściwego Inspektora Państwowej inspekcji Pracy jak też Państwowego Inspektora Sanitarnego. W tym zgłoszeniu również powinna być zawarta informacja o miejscu i rodzaju prowadzonej działalności oraz liczbie zatrudnianych pracowników. Musimy to zrobić w ciągu 30 dni od momentu ich zatrudnienia.
Zatrudnienie fryzjera idealnego
Warto zatrzymać się jeszcze przy zatrudnianych pracownikach. Powinny to być z pewnością osoby wykwalifikowane, absolwenci szkół zawodowych, techników fryzjerskich czy policealnych szkół fryzjerskich. Poza samą wiedza niezwykle ważne jest jednak pewne utalentowanie i umiejętność doboru odpowiedniej fryzury dla danej klientki. Fryzjer musi wiedzieć, z którą klientka może nieco poeksperymentować i namówić ją na zmianę swojego wizerunku, a w przypadku której dopuszczalne jest jedynie bardzo tradycyjne strzyżenie. Fryzjer musi być w pewnym sensie psychologiem. Chodzi tu zarówno o to, że wiele osób traktuje wizytę w salonie fryzjerskim jako coś terapeutycznego, bardzo często mają więc potrzebę zmiany swojego wizerunku oraz po prostu ludzkiego wygadania się. Z drugiej strony chodzi o to, że fryzjer musi potrafić zjednać sobie klientów, wsłuchiwać się w ich potrzeby i potrafić dobrać taką fryzurę, z której klient/klientka będzie zadowolony. W przypadku fryzjera niezwykle ważny jest także jego osobisty wizerunek. Musimy bowiem pamiętać o tym, że jest on poniekąd wizytówką i reklamą salonu. Jego umiejętności oraz cechy osobowościowe w dużym stopniu przekładają się na popularność zakładu. Bardzo wiele osób przychodzi bowiem do danego salonu głównie ze względu na „swojego fryzjera”.
Dobra oferta gwarancją sukcesu
Kiedy kwestie formalne mamy już za sobą, a lokal jest urządzony i gotowy do pracy musimy zastanowić się jak przyciągnąć klientów. Poza elementami reklamy i promocją (w skład której wchodzi m.in. dobra strona internetowa, ulotki oraz polecenia itd.) niezwykle istotna jest po prostu profesjonalna szeroka oferta. Chodzi tu zarówno o rodzaje stosowanych zabiegów i usług: strzyżenie, modelowanie, farbowanie, stylizacje, trwałe ondulacje itp. jak to do kogo kierowana jest oferta. Najlepiej jeśli ujmujemy w niej nie tylko kobiety, ale tez mężczyzn i dzieci. O naszym powodzeniu decyduje bowiem w dużym stopniu szeroki wachlarz usług, atmosfera w salonie, profesjonalizm zatrudnionych fryzjerów oraz konkurencyjne ceny.