„Już mi niosą suknie z welonem” – wiele młodych kobiet marzy o tej chwili od dziecka i ma w głowie dokładnie zaprojektowana wizję sukienki. A jak dobrze wiadomo na marzeniach się nie oszczędza i na marzeniach można zarabiać. W związku z tym przemysł weselny w Polsce (i nie tylko w Polsce) kwitnie. Z tego powodu dobrym pomysłem na własny biznes jest założenie salonu sukien ślubnych.
Dlaczego warto postawić na większą miejscowość?
Jeśli chodzi o wybór miejsca tego biznesu to najlepsze będzie w jego przypadku większe miasto. Należy pamiętać o tym, że bardzo duża grupa kobiet wybiera się na zakupy do większych miast, licząc na to, że najadzie tam coś ciekawszego, atrakcyjniejszego i modniejszego. Salon sukien ślubnych w niewielkiej liczącej kilka tysięcy mieszkańców miejscowości się będzie więc pewnie cieszył się popularnością oglądających, ale raczej wielkich dochodów nam nie przyniesie.
Lokal i jego umeblowanie
Lokal powinien posiadać także dobrą lokalizację. Najlepiej sprawdzają się te usytuowane w centrach miast, jak również nieopodal kościołów czyli w miejscach, w których potencjalnie panna młoda będzie w najbliższym czasie załatwiała większość swoich spraw. Lokal powinie być odpowiednio duży – 50m2 to w tym wypadku niezbędne minimum. Musi on bowiem umożliwiać atrakcyjne zaprezentowanie posiadanej kolekcji, a poza tym musi też mieć wydzielone przymierzalnie i kącik dla osób towarzyszących przyszłej pannie młodej, który warto zagospodarować stylową sofą lub wygodnymi fotelami. Jeśli chodzi o przymierzalnie to warto zrezygnować z tradycyjnych przymierzalni i niezbyt dużych rozmiarach na rzecz znacznie wygodniejszych parawanów. Należy bowiem pamiętać, że suknia ślubna zajmuje nieraz całkiem sporo miejsca, w związku z czym garderoba, w której standardowo przymierzamy dżinsy mogłaby się okazać stanowczo za mała. Za parawanem zaś bez problemu zmieści się nie tylko przymierzająca suknię klientka, ale też pomagająca jej się ubrać sprzedawczyni. Bardzo ważne jest także duże, wysokie, dobrze oświetlone lustro. Dobre, korzystne oświetlenie jest zresztą niezwykle istotne w całym salonie. Ściany salonu powinny zaś być utrzymane w jasnych, pastelowych barwach. Jeżeli chodzi o pozostałe niezbędne wyposażenie to konieczne będą manekiny, które o wiele lepiej są w stanie wyeksponować walory sukni niż tradycyjne wieszaki. Nie trzeba wtedy nawet specjalnie namawiać klientki do przymierzenia sukni, ponieważ reklamuje się ona samoistnie. Mimo to warto jednak wygospodarować odpowiednio dużą wnękę, w której będzie można powiesić sukienki, które nie zmieściły się na wieszakach. Wnęka również powinna zostać od góry podświetlona.
Ważny jest także kącik dla sprzedawcy, a więc lada lub biurko, za którymi można umieścić wszelkie inne dodatki i akcesoria (welony, spinki do włosów, rękawiczki, torebki, itp. Wymogiem jest oczywiści także kasa fiskalna oraz komputer z dostępem do Internetu.
Moc wystawy
Niezwykle istotne są także duże przeszklone witryny, przez które będzie można już od zewnątrz podejrzeć ekspozycję i które będą zachęcały do wejścia do środka. Naszym zadaniem jest regularne zmieniania ekspozycji i dbanie o to, aby zawsze była ona trakcyjna i zachęcająca. Odpowiednie skomponowanie wystawy bardzo często przekłada się na to ile sukienek w danym dniu sprzedamy. Często właśnie to sukienki z wystawy idą na pierwszy ogień. Nawet jeśli klientka nie kupi jednak tego modelu, to sukienka spełniła już swoja rolę, bo przyciągnęła ją do środka, a reszta leży już w gestii sprzedawcy.
Niezbędny personel
Jeżeli chodzi o personel, to jeśli posiadamy dryg do sprzedaży i umiejętność przekonania niezdecydowanych klientek to przynajmniej w momencie rozkręcania interesu możemy z powodzeniem się tym sami zająć. Jednak umiejętny sprzedawca to nie jedyna osoba, która współpracuje z salonem sukien ślubnych. Potrzebny będzie jeszcze kierowca dysponujący samochodem dostawczym oraz przede wszytki zdolna wykwalifikowana krawcowa, która podejmie się wszelkiego rodzaju przeróbek przy tak delikatnej materii, jaką są suknie ślubne. Należy bowiem pamiętać o tym, że niewiele kobiet posiada takie proporcje, że idealnie będzie na nie pasował model założony wprost z wieszaka. Konieczne będzie więc niekiedy zwężenie, skrócenie itp. Bez dobrej krawcowej ani rusz. Poza tym niekiedy przyszła panna moda ma swoją bardzo skonkretyzowaną wizję, więc jeśli będzie jej bardzo zależało na doszyciu jakiejś koronki czy obszyciu dołu sukienki to warto pójść na takie ustępstwo i w rezultacie sprzedać sukienkę.
Oferta
Jeżeli chodzi o ofertę to w naszej gestii leży to, aby była ona jak najbardziej aktualna i szeroka, obejmująca różne gusta klientek. Od prostych klasycznych sukienek po bardziej wyszukane, a skończywszy nawet na strojnych bezach. Każda klientka powinna znaleźć w tej ofercie chociaż kilka modeli wartych przymierzania, a tym samym i kupienia. Oferta nie powinna się rzecz jasna zamykać tylko i wyłącznie na sukniach ślubnych, ale także na wspomnianych wcześniej dodatkach: welonach, toczkach, kapeluszach, zapięciach do włosów, biżuterii, bolerkach, narzutkach , torebkach, pończochach, bieliźnie. Jednym słowem klientka powinna móc w naszym salonie zrobić kompleksowe zakupy od sukienki zaczynając, a na podwiązce kończąc. Kiedy nasz biznes będzie już jakiś czas prosperował i łatwiej będzie nam ocenić, jakie są potrzeby klientek. Jeśli przykładowo będą je odstraszały wysokie ceny lub po prostu nie będzie ich stać na zakup sukienki warto rozważyć rozszerzenie swojej oferty o wypożyczalnie i komis sukien ślubnych.
Marketing
Należy tez pamiętać o tym, że warunkiem powodzenia naszego salonu jest nie tylko dobra lokalizacja, profesjonalna obsługa czy szeroka oferta, ale też reklama. Z tego powodu z pewnością nie może się ona ograniczyć do wspomnianej wcześniej witryny sklepowej. Podstawa to przede wszystkim dobrze funkcjonująca strona internetowa, to tam bowiem większość młodych kobiet zaczyna swoje poszukiwania. Musi więc stale aktualizować swoją stronę, umieszczać na niej najnowsze modle, informować o rabatach, promocjach czy wyprzedażach. Od czasu do czasu warto też inwestować w ulotki, które należy umieszczać w strategicznych miejscach (na uczelniach, w zakładach fryzjerskich, klubach fitness itp.). Duże efekty przynosi także aktywne uczestnictwo w tragach ślubnych. Musimy jednak wtedy postawić na coś wyjątkowego cym będziemy w stanie się przebić przez całkiem spora konkurencję w tej branży.
Koszty i zysk
Koszty założenia i utrzymania komisu ślubne go są niemałe. Wpływa na to już sama powierzchnia lokalu, która jak zostało podkreślone nie może być w przypadku salonu ślubnego zbyt mała. Pozostałe koszty wiążą się z jego remontem i wyposażeniem, zakupem mebli, manekinów oraz oczywiście samych sukien ślubnych. Mimo to salony sukien ślubnych są wciąż uważane za dochodowy interes. Zainteresowani twierdzą, że zysk to niekiedy nawet 50% sumy, jaką klientka zapłaciła za sukienkę. To w naszym interesie leży więc to, aby tych sprzedawanych sukienek było jak najwięcej i by interes się opłacał.