Społeczna odpowiedzialność biznesu – ucz się od najlepszych!

typing-690856_1280

Corporate Social Responsibility (CSR), czyli społeczna odpowiedzialność biznesu to koncepcja, według której już na etapie tworzenia strategii przedsiębiorstwa dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, relacje z współpracownikami, a także aspekty związane z ochroną środowiska. 

 

W tym wypadku nie chodzi wyłącznie o spełnianie przez przedsiębiorców narzuconych odgórnie wymogów prawnych – bo do tego są zobowiązani. Ale wykraczanie poza „granice” i zwiększanie inwestycji na wyżej wspomniane obszary, czyli zasoby ludzie, relacje z partnerami i środowisko.

Można powiedzieć, że koncepcja ta ma tyle samo zwolenników co przeciwników. Entuzjaści tego rozwiązania podkreślają, że firma stosująca zasady CSR może poprawić wizerunek, a co za tym idzie zwiększyć zyski. Ich zdaniem przedsiębiorstwa posiadają osobowość prawną, czyli są swojego rodzaju obywatelami i powinny dbać o otoczenie. Uważają również, że prowadzenie działalności gospodarczej powoduje różne problemy – zanieczyszczenie środowiska, wyczerpanie zasobów naturalnych – dlatego firmy powinny brać udział w ich rozwiązaniu.

Z drugiej strony słychać sygnały mówiące o tym, że biznes powinien skupiać się wyłącznie na mnożeniu zysków, organizacje nie mają potrzebnego doświadczenia w zarządzaniu takimi programami czy też może dochodzić do konfliktu interesów, jeśli będą wprowadzane decyzje podjęte subiektywnie przez kierowników.

Niedawno redakcja INN Poland wyłoniła 6 firm, które najlepiej wdrożyły zasady CSR. Do udziału w zestawieniu zaprosiła 50 firm polskich i zagranicznych działających na terenie kraju. Zadaniem ich było wypełnienie ankiety – zawierała ona pytania dotyczące strategii CSR i zasobów przeznaczanych na ich realizację. Kto znalazł się w pierwsze szóstce? Oto zwycięzcy: Budimex, Cemex, Grupa Raben, Samsung Electronics Polska, Tauron Polska Energia, Unilever Polska.

Oczywiście każda z firm musi sobie odpowiedzieć na pytanie, czy chce działać zgodnie z CSR. Przedsiębiorstwa zainteresowane wdrożeniem tego schematu działania, ale nie posiadające informacji jak to zrobić, powinny skorzystać ze szkoleń. Obecnie na rynku z tej tematyki dostępne są między innymi takie szkolenia jak: Dialog społeczny – w ramach Społecznej Odpowiedzialności Biznesu czy pierwsze kroki z CSR.

Firmy specjalizujące się w przeprowadzaniu wyżej wymienionych szkoleń w swojej ofercie posiadają także inne propozycje, takie jak szkolenia ISO, szkolenia BHP czy szkolenia z audytorów wewnętrznych.

 

 

Dodaj komentarz