Znajomość języków to w dzisiejszych czasach podstawa, która może nam umożliwić start zawodowy, a także pomóc w wielu sytuacjach w życiu prywatnym. Obecnie nie ma co marzyć o jakimś intratnym stanowisku bez dobrej znajomości języka angielskiego. Podczas podróży zagranicznych również bardzo ciężko obyć się bez dobrej znajomości angielskiego czy niemieckiego. Warto zauważyć także, że duża grupa osób poszukuje pracy poza granicami naszego kraju, a trudno jest om się odnaleźć w tamtej rzeczywistości, czy znaleźć ciekawe zajęcie bez dobrej znajomości języka obcego. Stwarza to bardzo dobre możliwości dla właścicieli szkół językowych. Być może warto więc rozważyć tego typu pomysł na biznes.
Pozyskiwanie klienta jeszcze przed faktycznym otwarciem szkoły
Mimo tego, że szkół językowych trochę już na naszym rynku istnieje, to jednak nie tak trudno wbić się w ten biznes i znaleźć chętnych na podjęcie edukacji uczniów. Trzeba jedynie poświęcić trochę czasu na działania marketingowe i przedstawić jak najlepszą ofertę. Jeżeli sami mamy predyspozycje ku temu, żeby uczyć języka obcego to możemy zacząć od korepetycji czy szkoły jednoosobowej z dojazdem klienta, to pomoże nam zyskać kontakty oraz zapracować na niezwykle istotne polecenia, które pozwolą nam pozycja pierwszych klientów w szkole stacjonarnej.
Czy w dzisiejszych czasach jest jeszcze zapotrzebowanie na szkoły językowe?
Sceptyk mógłby powiedzieć, po co zakładać szkołę językową. Skoro większość uczniów czy studentów uczy się jednego lub dwóch języków obcych w państwowych szkołach czy na wyższych uczelniach. Jednak niejednokrotnie sposób nauczania języka w tych miejscach pozostawia wiele do życzenia. Winę za to ponoszą częściowo prowadzący, ale też sami studenci, którzy bardzo często traktują język obcy na studiach jako jeden z wielu przedmiotów, który trzeba po prostu zaliczyć. Bardzo często okazuje się, że zdobyta przez nich wiedza jest zaledwie elementarna. Poza tym nawet jeśli absolwent całkiem dobrze opanował język, to może się okazać że znajomość jednego języka to zupełnie za mało lub też, że pracodawca wymaga od niego znajomości innego języka niż ten, którym potrafi się posługiwać i znowu z pomocą przychodzi szkoła językowa.
Wybór lokalizacji
Jednym z elementów, który jest niezwykle ważny przy zakładaniu szkoły jest wybór dobrej lokalizacji. Powinna ona się znajdować najlepiej w centrum, koło jakiegoś dużego zakładu pracy, szkoły czy uczelni. Nie bez znaczenia jest także dobre połączenie komunikacji miejskiej, jak również obecność parkingu dla zmotoryzowanych klientów. Ważne jest również nasze otoczenie. Założenie szkoły w centrum jest dobrym pomysłem pod jednym warunkiem, że w najbliższej okolicy nie działa już wiele innych podobnych szkół. Jeśli tak jest w rzeczywistości to być może zamiast centrum warto wybrać jakieś większe osiedle, które będzie spełniało jednak wymienione wyżej warunki przede wszystkim dogodny dojazd.
Wynajem i adaptacja lokalu
To jak wielki powinien być lokal zależy od rozmiaru przedsięwzięcia oraz też od tego, jaką gotówką dysponujemy. Jeżeli myślimy o wynajmie i dysponujemy raczej niewielkimi środkami to na początek wystarczy około trzech pomieszczeń (jedno administracyjne) oraz dwa, w którym urządzimy sale dydaktyczne. Kiedy mamy już wynajęty lub nawet zakupiony lokal to musimy go dobrze zaadaptować i wyposażyć. Możemy oczywiście starać się zminimalizować w pewien sposób koszty. Jednak sale muszą być schludne, odmalowane i wyposażone w będące w dobrym stanie ławki i krzesła, a także materiały dydaktyczne typu tablica, magnetowid czy laptop. Obskurna sala z niesprawnym ogrzewaniem z pewnością będzie tańsza w utrzymaniu, ale klientów, którzy przekładają się na nasz zysk z pewnością nam nie przyciągnie.
Formalności
Jeżeli chodzi o formalności, to musimy spełnić tradycyjne warunki jak przy założeniu każdej innej działalności gospodarczej. Nie obowiązują nas jednak takie zasady, jak przy zakładaniu tradycyjnej szkoły. Nie musimy więc starać się o zezwolenie na tego typu działalność w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Możemy aczkolwiek nie musimy postarać się jednak o wpis do rejestru prowadzonego przez Ministerstwo Nauki. Jest to działanie nieobowiązkowe, ale warto z niego skorzystać, zwiększa ono bowiem naszą wiarygodność jako szkoły. W zgłoszeniu tym powinny znaleźć się dane osoby, która zamierza otworzyć szkołę, planowana data rozpoczęcia działalności, miejsce, którym będzie funkcjonowała szkoła oraz jej profil, statut szkoły ilość zatrudnionych pracowników oraz ich kwalifikacje.
Oferta
Jeżeli chodzi o ofertę powinna być ona atrakcyjna oraz dostosowana do warunków rynkowych. Jeżeli zakładamy szkołę w niewielkiej miejscowości to powinniśmy się przede wszystkim na nauczaniu na różnych poziomach najpopularniejszych języków: angielskiego czy niemieckiego. Jeżeli zauważymy, że jest zainteresowane i także innymi językami to również możemy wprowadzić do programu odpowiednie kursy, ale przykładowo za nieco wyższą cenę. Istniejąc co prawda szkoły, które stawiają na niszowe języki. Jednak w większości miast tylko obecność angielskiego oraz niemieckiego pozwala utrzymać się na rynku. Poza tym obserwujemy też coś takiego jak moda na określone języki, a także pewna sezonowość. Przykładowo zazwyczaj w okresie przedwakacyjnym jest większe zainteresowanie językiem włoskim lub francuskim. Jeżeli zauważymy taką zależność warto wprowadzić jakiś promocyjny kurs w okolicach marca kwietnia.
Podsumowując w przypadku szkoły językowej dobra oferta nie oznacza koniecznie, że musimy się w niej znaleźć około 2o języków, ale to, że może się ona opierać na 2-3 językach, ale ściśle dopasowana do potrzeb rynku.
W kwestii oferty dotykamy jeszcze jednej sprawy. Mianowicie nie tylko tego, czego nauczamy, ale też jak nauczamy. Zajęcia muszą być na tyle atrakcyjne i efektywne, aby przyciągały jak największą liczbę zainteresowanych. Niezwykle istotna jest więc metodyka nauczania oraz organizacja zajęć. Jeżeli posiadamy ku temu odpowiednie kwalifikacje i zdolności możemy program nauczania opracować sami. Możemy także skorzystać z gotowych na rynku ofert. Musimy jednak pamiętać o wykupieniu koniecznych licencji i pozwoleń. Zajęcia powinny być dostosowane zarówno do poziomu kursantów jak też do określonej grupy wiekowej. W przypadku starszej grupy, która dobrze zna język najbardziej liczy się profesjonalizm oraz prowadzone konwersacje. W przypadku dzieci zajęcia powinny być połączone z zabawą, a nauczyciel musi nie tylko posiadać dużą wiedzę, którą jest w stanie prosty, przystępny i atrakcyjny sposób przekazać przedszkolakom, ale też posiadać zdolności pedagogiczne ku temu by okiełznać grupę niesfornych cztero- pięciolatków. Z tego powodu bardzo ważne jest umiejętne przeprowadzanie rekrutacji i budowanie grup.
Personel
Dobór personelu jest kwestia niezwykle istotną. Powinny to być osoby, które posiadają nie tylko fachowa wiedzę i dobrze operują językiem, ale posiadają też talent pedagogiczny oraz po prostu są przyjaznymi osobami, potrafiącymi wprowadzić na zajęciach dobrą, ale sprzyjającą nauce atmosferę. To dobry personel przekłada się bowiem na powodzenie naszej szkoły.
Działania marketingowe
Ostatni niezwykle istotny aspekt to działania marketingowe. Przejawiają się one w wymienionych wyżej działaniach, które polegają właśnie na pozyskaniu klientów jeszcze przed założeniem szkoły, jak również na bardzo tradycyjnych polach reklamy jak np. dobra strona internetowa czy ciekawie skomponowane ulotki. Można także wprowadzać do oferty promocje w postaci kursów wakacyjnych w nieco niższych cenach lub darmowych lekcjach pokazowych. Dobrym pomysłem jest także nawiązanie stałej współpracy z przedszkolami, zakładami pracy itp.