Tradycja jedzenia pieczywa w Polsce jest bardzo silna. Chrupiące pieczywo i pachnący chleb to podstawowy składnik śniadań i kolacji w bardzo wielu polskich domach. Nie tylko nie wyobrażamy sobie życia bez chleba, ale też przywiązujemy dosyć dużą wagę do jego jakości. Mimo więc tego, że chleb czy bułki bardzo często występują w masowej produkcji i są sprzedawane w wielu marketach, to jednak Polacy bardzo cenią sobie w miarę klasycznie wypiekany chleb pieczony w tradycyjnych piekarniach. Może więc warto wziąć na serio pod uwagę te oczekiwania Polaków przy realizacji własnego biznesu i pomyśleć o otwarciu piekarni.
Piekarnia – biznes wymagający pełnego zaangażowania
Kiedy jednak zdecydujemy się na tego typu biznes musimy sobie zdawać sprawę z tego, że nie możemy prowadzić piekarni na pół gwizdka zajmując się jednocześnie jeszcze wieloma innymi biznesami. Piekarnia to biznes, który wymaga dużego poświęcenia i zaangażowania. Jest to również praca dla bardzo rannych ptaszków. Musimy być przygotowani na to, że nasza praca będzie się zaczynała znacznie częściej niż praca reszty społeczeństwa. Musimy przychodzić do pracy takim wyprzedzeniem, aby do wczesnych godzin porannych, kiedy właśnie ludzie idą do pracy, móc im zaoferować gotowy, świeży produkt. Z czasem, kiedy nasza piekarnia rozkręci się już na tyle, że będziemy posiadali godnych zaufania pracowników nasza obecność w pracy o tak wczesnych godzinach porannych, czy jak kto woli późnych nocnych nie będzie obowiązkowa. Jednak na początku, w trakcie rozkręcania interesu będziemy się musieli regularnie pokazywać w naszej piekarni jeszcze przed świtem. Na wypuszczeniu w obieg gotowego produktu oczywiście się nie kończy. Szybko zdamy sobie sprawę zarówno dzięki wzmożonym kontrolom, jak i własnym doświadczeniom jak ważny jest porządek i czystość w tego typu miejscu pracy. Po zakończeniu prac z wypiekaniem pieczywa konieczne jest więc uprzątnięcie poszczególnych stanowisk pracy jak też całej piekarni, tak aby rano móc rozpocząć pracę w gotowym pomieszczeniu.
Własny sklep czy szukanie punktów dystrybucji
Jednym z ważnych elementów, nad którym musimy zastanowić się przed założeniem piekarni jest to w jaki sposób zamierzamy sprzedawać pieczywo – czy chcemy posiadać sklep w własnej piekarni lub nawet kilka takich punktów w mieście czy też zamierzamy się zająć dystrybucją pieczywa do różnego typu punktów handlowych, marketów, sklepów spożywczych itd. Zarówno pierwszy jak i drugi wariant ma swoje plusy i minusy. Punkty położone bezpośrednio przy piekarniach cieszą się dużym zainteresowaniem konsumentów ze względu na roztaczający się zapach oraz świadomości tego, że kupują towar najwyższej jakości, pochodzący bezpośrednio piekarni. Jeżeli chodzi o samodzielną dystrybucję, to musimy liczyć się z tym, że do kosztów założenia interesu musimy także doliczyć koszty założenia sklepu lub sklepów oraz zatrudnienia personelu. Również dystrybucja w gotowych punktach wiąże się z pewnymi kosztami. Należy bowiem zakupić samochody dostawcze oraz zatrudnić kierowców, którzy będą się zajmowali dowożeniem towaru do poszczególnych punktów. W tym wypadku koszty są niższe. Istnieje jednak większe ryzyko, że towar nie zostanie właściwe wyeksponowany i rozreklamowany i nasz bochenek stanie się jednym z wielu zalegających na półkach. Aby wybrać najlepszą opcję trzeba po prostu dobrze rozeznać rynek sprawdzić, jakie są oczekiwania klientów (czy wola oni załatwić wszelkie zakupy podczas jednej wizyty w markecie czy bardziej cenią sobie chleb z własnej piekarni) oraz dostosować to do swoich możliwości. Rozwiązaniem pośrednim może być np. własne stoisko w markecie.
Co musi umieć właściciel piekarni?
Aby założyć własną piekarnię należy posiadać nie tylko jako takie pojęcie o wypiekaniu pieczywa, ale też szereg innych umiejętności. O ile bowiem do tworzenia wypieków możemy zatrudnić specjalistów, to zarządzaniem piekarnią będziemy musieli zająć się sami. Konieczne są więc cechy właściwe dla każdego przedsiębiorcy takie jak i umiejętność zarządzania zasobami i funduszami, zajmowanie się marketingiem i sprzedażą, prowadzenie księgowości, organizowanie pracy, jak również predyspozycje, które przydatne są bezpośrednio przy prowadzeniu piekarni polegające między innymi na znalezieniu odpowiednich dostawców, u których będziemy mogli zamawiać dobrej jakości towar w potrzebnych ilościach, określenie zapotrzebowania rynku i dostosowanie do niego swojej oferty, wprowadzania nowych gatunków pieczywa, testowanie jaki odbiór mają wprowadzane nowości (muszą one być atrakcyjne zarówno pod względem wizualnym, jak i smakowym), organizacja dostaw, dbałość o utrzymanie czystości w miejscu pracy. Należy przy tym uwzględnić także wszelkie działania marketingowe, polegające na wyrobieniu sobie jak najlepszej pozycji i renomy i utrzymanie jej. Jest to szczególnie trudne jeśli w pobliżu funkcjonują od lat tzw. piekarnie z tradycjami. Wtedy nasze starania i siła przebicia musza być znacznie silniejsze.
Niezbędny personel
Kolejna rzecz o jakiej należy pomyśleć to zatrudnienie pracowników. W pierwszej kolejności powinni to być znający się na swoim fachu piekarze. Muszą oni być nie tylko rzemieślnikami, ale prawdziwymi mistrzami piekarnictwa. Wypuszczane przez nich wypieki muszą być bowiem wypiekami nieprzeciętnymi, prezentującymi najwyższą jakość. Muszą się oni znać nie tylko na wypieku pieczywa i mieć do tego swego rodzaju talent, ale także potrafić właściwie zorganizować swoje miejsce pracy. Poza tym będą nam także potrzebni kierowcy-dostawcy, a jeżeli zamierzamy również zajmować się bezpośrednią dystrybucją to także sprzedawcy.
Podstawowe wyposażenie piekarni
Jednym z ważniejszych elementów przy zakładaniu tego typu biznesu jest wyposażenie piekarni i zakupienie odpowiedniego sprzętu. Jak łatwo się domyślić podstawę tego wyposażenie stanowią przede wszystkim profesjonalne piece do wypiekania pieczywa. Przydać mogą się także mieszarki, mikrofalówki, podgrzewane blaty, zamrażalki, wagodzielarki czy krajalnice. Ponadto w naszej piekarni muszą się znaleźć także blaty do wyrabiania ciasta oraz regały, na których będziemy je studzić po wypieczeniu . Ważne są także wszelkie elementy do wytwarzania ciasta misy, garnki, stolnice itd., a także te związane z utrzymaniem czystości (przede wszystkim zlew i środki czystości). Konieczne będą także elementy potrzebne do pakowania gotowych już produktów: kosze, torebki oraz folie. Jeżeli zaś chodzi o sam układ piekarni to musi ona być podzielona na część produkcyjna i część magazynową.
A jaki to koszt?
Jeśli chodzi o koszty związane z założeniem oraz utrzymaniem piekarni to musimy w to wliczyć przede wszystkim koszty związane z zakupem lub dzierżawą odpowiedniego lokalu, a także jego adaptację oraz właściwe wyposażenie i zakup bądź wzięcie w leasing samochodów dostawczych. Jeśli zaś chodzi o koszty miesięczne to wiążą się one przede wszystkim z zakupem wszelkich składników potrzebnych do wyrabiania ciasta oraz środków czystości, opłatami za lokal (woda, prąd, ogrzewanie, ewentualnie również gaz). Kolejna kwestia dotyczy wynagrodzenia dla pracowników oraz kosztów związanych z eksploatacją samochodów dostawczych. Pozostałe wydatki wiążą się przede wszystkim z marketingiem i reklamą, która do właściwego funkcjonowania na tym rynku jest w zasadzie niezbędna.